Expoziția "Fețele Evei" la Galeria GRIMBERG

03-03-2015

Un eveniment inedit, dedicat lunii martie, luna eleganţei şi a feminităţii, al cărui vernisaj are loc astăzi, la ora 18.30. Expoziţia celebrează prin imagini, pictură şi sculptură, frumuseţea feminină văzută şi redată de mari maeştri ai picturii româneşti: Theodor Aman, Nicolae Tonitza, Corneliu Baba, Iosif Iser, Camil Ressu, Theodor Pallady, Ştefan Dimitrescu, Samuel Mutzner, Gheorghe Leonida, Ion Jalea, Boris Caragea şi alţii. Arta şi frumuseţea feminină vor face obiectul expunerii criticului de artă Mihaela Varga, intitulată Feţele Evei în pictura universală, care, cu siguranţă, va captiva auditoriul.

În dificila încercare de a defini care sunt ipostazele feminităţii în imaginarul artistic, iniţiatorii acestei expoziţii s-au oprit în atelierul maestrului Dimitrie Grigoraş, cu întrebarea: De ce pictăm femeile?

Maestrul Dimitrie Grigoraş s-a născut la Bacău, iar la cei 81 de ani frapează nu doar prin înţelepeciune, ci şi prin umor, spontaneitate, prin onestitate şi fervoare care vin dintr-o pasiune adâncă pentru artă, dintr-o trudă de zi cu zi cu frumosul. Nu o să înşir lunga listă de expoziţii personale sau de grup din ţară sau străinătate, premiile şi distincţiile deloc puţine, căci mi se pare mult mai importantă întâlnirea cu omul Dimitrie Grigoraş, a cărui esenţă este arta însăşi.

Astfel, în atelierul din strada Emil Pangrati, Ana Maria Negoiţă l-a întâlnit pe maestru, l-a oprit din dialogul său cu muzele pentru a vorbi, în cuvinte, despre culorile femeilor din pânzele sale.

Ce înseamnă/ce loc ocupă femeia în pictura maestrului Dimitrie Grigoraş?

În pictura mea, în majoritatea lucrărilor pe care le-am făcut sunt femei, în mai toate tablourile am şi o femeie, două... ca să nu mai vorbim de compoziţiile doar cu personaje feminine. Un fel de muză personală care apare în toate. Da, o muză care m-a urmărit...

Care sunt ipostazele în care pictaţi femeia?

Nu am o preferinţă, îmi plac şi nudurile, îmi plac şi îmbrăcate... depinde cum, eu unul vreau să le îmbrac frumos, pentru că pentru mine femeia reprezintă frumosul.

În bătălia, să-i ziceam, clasică dintre frumuseţea exterioară şi cea interioară, ce vă atrage cel mai mult la un model feminin?

Din păcate, în pictură ca artă vizuală atrage mai mult exteriorul, adică construcţia anatomică, expresivitatea corpului, frumuseţea, lumina, culoarea acestuia, toate astea laolaltă , sigur că întotdeauna am dorit şi am încercat să dau şi o aparenţă psihică a frumuseţii interioare a modelului.

Există în pictura dumneavoastră un tip feminin, modele care vă sunt familiare?

Sigur că da. Am avut model soţia, cunoştinţe, prieteni, oameni din jur, în general, pesoane pe care le ştiam, dar am lucrat şi cu modele profesioniste, însă acest lucru depinde de context.

Ce imagine plastică feminină v-a marcat? Există o operă care v-a inspirat?

Da, desigur. Venus din Milo. O consider o operă perfectă a geniului grec. Este imbatabilă.

Arta Greciei antice reprezintă modelul de frumuseţe supremă pentru dumneavoastră?

Este perioada perfecţiunii, după părerea mea.

Femeia lui Botticelli, femeia lui Degas, femeia lui Renoir, femeia lui Chagall? Spre care model v-aţi duce?

Cea pictată de Botticelli. Pentru că e mai aproape de viziunea mea, de ceea ce am visat eu să fac în plastică.

Să înţeleg că vă duceţi în mod firesc către idealul clasic de frumuseţe?

Da, în general am optat pentru idealul clasic, dar asta nu înseamnă că sunt împotriva artei moderne şi a viziunilor mai puţin convenţionale.

Cu ce figură artistică feminină aţi dori să staţi la o cafea?!

(surprins!!!) Să stau la o cafea!??

Da, la o cafea, să povestiţi despre artă, despre vremuri şi frumuseţe. ... răspunsul a venit imediat, la fel de surprinzător pentru mine care mă aşteptam să întâlnesc o nouă muză antică, pe când maestrul Grigoraş s-a gândit să mă invite în Parnasul liric contemporan.

Cu Angela Gheorghiu.

Sursa cotidianul.ro