Lot 81

Ştefan Constantinescu (1898-1983)

Serbare la Negreşti
Semnat, datat şi localizat dreapta jos: S. Constantinescu 1926 Negreşti
Ulei/carton
61 x 54 cm

 

Debutul lui Ştefan Constantinescu la Salonul din 1924 a fost unul remarcabil fiind răsplătit cu Premiul „Anastase Simu“, urmat de participări la Saloanele Oficiale între 1931 - 1945, şi continuat cu o activitate artistică susţinută aproape şase decenii, în care a lucrat pictură de şevalet, frescă şi mozaic. În 1928 expune la Salonul Oficial şi primeşte “Premiul Palade”. În 1929 decorează pavilionul românesc la Expoziţia Internaţională de la Barcelona. În 1933 obţine Premiul II pentru afişul turistic România. În 1937 participă împreună cu Paul Miracovici şi alţii la decorarea pavilionului Expoziţiei Internaţionale de la Paris. În 1939 împreună alţii decorează pavilionul Expoziţiei Economice de la New York. În 1942 participă la Bienala de la Veneţia, în 1947 la Expoziţia de artă de la Budapesta, în 1948, împreună cu Paul Miracovici realizează mai multe proiecte de pictură monumentală. În 1950 ocupă locul de profesor de artă monumentală la Institutul "Nicolae Grigorescu" din Bucureşti, iar în 1957 primeşte titlul de Artist Emerit, luând şi Premiul de Stat. În 1960 participă la expoziţii de artă româneasca la Praga, Bratislava, Berlin, Helsinki şi Atena. În 1961 realizează mozaicul ceramic de la Palatul Unesco de la Geneva, având drept temă industria şi artele. În 1964 primeşte titlul de Maestru Emerit. În 1972-1973 realizează proiecte de pictură monumentală pentru decorarea faţadei Teatrului Naţional din Bucureşti.

Au scris despre el Nicolae Tonitza, care a intenţionat la un moment dat să-l atragă în „Grupul celor patru“, Francisc Şirato, George Oprescu, Petre Comarnescu şi mulţi alţii, fiindu-i consacrată o monografie încă din timpul vieţii, în 1978, semnată de Mircea Grozdea. 

 

La trei ani după moartea sa, Muzeul Naţional de Artă al României i-a consacrat o mare retrospectivă, iar în catalogul acesteia, Barbu Brezianu scria: „Penumbrele s-au aşternut pe nedrept şi asupra unor valori ale trecutului...“, referindu-se şi la creaţia acestui pictor care în timpul vieţii „s-a ţinut departe de reclama firmelor luminoase“, dar care „stăpânea în adâncime canoanele artei plastice“. Această stăpânire se observă şi în lucrarea „Serbare la Negreşti“ în care figurile umane sunt redate cu monumentalitate, iar albul care predomină în veşmintele oşenilor ca şi în zugrăvirea caselor este echilibrat cu iscusinţă astfel încât să nu creeze o monotonie, una dintre soluţii fiind realizarea desăvârşită a volumelor create de portul de sărbătoare.

 

Estimare:

4.000-6.500 €


Neadjudecat

Share :